Criticism of ESPN

Throughout its history, ESPN and its sister networks have been the targets of criticism[1] for programming choices, biased coverage, conflict of interest, and controversies with individual broadcasters and analysts.[2] Additionally, ESPN has been criticized for focusing too much on men's college basketball, LeBron James, Aaron Judge and football and very little on other sports such as the National Hockey League and Major League Baseball. Other criticism has focused on issues of race and ethnicity in ESPN's varying mediated forms, as well as carriage fees and issues regarding the exportation of ESPN content.[3]

Some critics argue that ESPN's success is their ability to provide other enterprise and investigative sports news while competing with other hard sports-news-producing outlets such as Yahoo! Sports and Fox Sports. Some scholars have challenged ESPN's journalistic integrity calling for an expanded standard of professionalism to prevent biased coverage and conflicts of interest.[4] Mike Freeman's 2001 book ESPN: The Uncensored History,[5] which alleged sexual harassment, drug use and gambling, was the first critical study of ESPN. And then in 2011, a detailed oral history about ESPN by James Andrew Miller and Tom Shales called Those Guys Have All the Fun: Inside the World of ESPN[6][7][8][9] was released.

Cost and finances

ESPN currently charges the highest retransmission consent fee of any major cable television network in the United States. In 2011, the main channel alone carried a monthly rate of $4.69 per subscriber (nearly five times the price of the next-costliest channel, TNT), with ESPN's other English language channels costing an additional $1.13 per subscriber; these prices rise on a nearly constant basis. By 2017, ESPN's fees had risen to over $7 for the main channel and roughly $3 for its sister outlets.[10] Part of the cause of this high fee is the amount of money that ESPN pays for sports rights, particularly the NFL. In August 2011, ESPN agreed to pay the NFL $1.9 billion annually for the rights to carry Monday Night Football through 2021; this despite the fact that the broadcast networks pay approximately half that price for their packages, which include lucrative and highly watched contests such as the Super Bowl, conference championships and Thanksgiving games while ESPN's package does not (ESPN's package does include the NFL Draft). Cable and satellite television providers condemned ESPN's most recent contract extension with the NFL and have contemplated moving the network to a higher programming tier to mitigate cost increases.[11]

In 2012, ESPN reportedly paid about $7.3 billion over 12 years for the broadcasting rights to all seven bowl games of the College Football Playoff, an average of about $608 million per year. That includes $215 million per year which they previously agreed to air the Rose, Sugar and Orange bowls,[12] plus $470–475 million annually for the rest of the package.[13] Also in 2012, ESPN and Major League Baseball agreed to an eight-year extension, increasing ESPN's average yearly payment from about $360 million to approximately $700 million.[14] In October 2014, ESPN signed a nine-year extension with the NBA, worth three times as much as the previous deal.[15]

These deals were made when new sports channels like NBCSN and Fox Sports 1 emerged, and so analysts believe that ESPN deliberately drove the prices up as a defensive measure to block these competitors from acquiring live rights.[16] Wall Street analysts have also raised concerns that the amount ESPN is paying for all of these rights could be a major drain on The Walt Disney Company as a whole, since the amount of money that can be recuperated from retransmission consent fees and advertising is limited; Disney still profits from the ESPN division but as of 2015 was cutting the network's higher-priced content to ensure long-term profitability.[17] In October 2015, ESPN laid off about 300 employees, citing the rights costs combined with the increasing trend of cord-cutting.[18] Another 100 employees, mostly in news gathering and including large numbers of public faces of the network, were laid off in April 2017.[10]

John Skipper's time as President of ESPN was tumultuous. During Skipper's tenure (from January 2012 to December 2017) ESPN lost nearly 15% of its subscribers and laid off more than 500 employees. Additionally, ESPN's television ratings declined significantly across the board and the network endured criticism from some quarters over the declining quality of its programming.[19][20][21][22][23]

Bias towards certain teams and players

ESPN has been accused of having a bias[24] towards certain sports teams and a "love affair" with superstar players. ESPN's ombudsman, Le Anne Schreiber, responded to these criticisms by saying that the industry is ratings-driven.[25] Since MLB Network launched on January 1, 2009, Baseball Tonight has been the target of criticism because of its perceived bias in favor of certain teams such as the Boston Red Sox and the New York Yankees, both based within driving distance of ESPN's studios in Connecticut. One opinion was expressed by former major-leaguer Heath Bell:

I truly believe ESPN only cares about promoting the Red Sox and Yankees and Mets – nobody else. That's why I like the MLB Network, because they promote everybody. I'm really turned off by ESPN and Baseball Tonight. When Jake Peavy threw 8⅓ innings on Saturday, they showed one pitch in the third inning and that was it. It's all about the Red Sox, Yankees and Mets.[26]

Despite achievements by female athletes, ESPN underrepresents them in its coverage. A longitudinal analysis found that women's sports received less than 2% of the coverage on SportsCenter. When they are covered, critics argue that female athletes have been featured through the lens of femininity, characterized by a display of sociability and passivity.[27]

Carriage disputes

Dish Network

On August 4, 2009, Dish Network sued ESPN for $1 million in a federal breach of contract lawsuit, alleging that the network violated the "Most Favored Nations" clause by not extending the same carriage terms that it provided to Comcast and DirecTV for ESPNU and ESPN Classic.[28] On August 5, ESPN announced it would fight the lawsuit and stated in a press release that "we have repeatedly advised Dish that we are in full compliance with our agreement and have offered them a distribution opportunity with respect to ESPNU and ESPN Classic consistent with the rest of the industry. We will not renegotiate settled contracts and will vigorously defend this legal action, the apparent sole purpose of which is to get a better deal."[29]

Dish Network moved ESPNU from its "America's Top 250" package to its "America's Top 120" package on September 30, 2009. However, the provider claimed that the change had nothing to do with the lawsuit.[30] On June 22, 2010, ESPN majority owner The Walt Disney Company pulled the high definition feeds of ESPNews, Disney Channel, Disney XD and ABC Family from Dish Network's lineup, although the standard definition feeds of all four channels remained on the provider.[31] In March 2014, Disney signed a comprehensive carriage deal with Dish Network for its networks (along with several new networks, such as Disney Junior, Longhorn Network, and SEC Network), including high definition feeds and TV Everywhere access for the networks and ABC owned-and-operated stations, and the ability to distribute their networks on a planned over-the-top internet television service. As a condition of the new deal, Dish Network agreed to disable the ability to use the automatic commercial skipping function on its Hopper DVR on ABC programming within 72 hours of its original airing.[32][33] In December 2014, Dish Network reached a similar new carriage deal with CBS, restricting the use of AutoHop on CBS programming for seven days after its original airing.[34]

Verizon FiOS

In April 2015, ESPN Inc. sued Verizon for offering ESPN and ESPN2 as part of an optional sports theme package under its new "Custom TV" offering for its FiOS service, breaching a requirement for the two networks to be carried as part of the basic service.[35]

Integration of ABC Sports

In August 2006, ESPN announced that ABC Sports would be fully integrated into ESPN, using the channel's graphics and music for its sports presentations, in addition to handling production responsibilities for the ABC sports telecasts. The last live sporting event televised under the ABC Sports banner was the U.S. Championship Game of the Little League World Series on August 26, 2006 (ABC was slated to carry the Little League World Series Championship Game on August 27, but the game was postponed to August 28 due to rain, and subsequently aired on ESPN2). The changeover took effect the following weekend to coincide with the start of the college football season, with NBA, IndyCar Series and NASCAR coverage eventually following suit.

Despite the rebranding, George Bodenheimer's[36] official title remained "President, ESPN Inc. and ABC Sports" until his retirement at the end of 2011, upon which the "ABC Sports" portion of the title was retired.[37] In addition, ABC itself maintains the copyright over many of the ESPN-branded broadcasts, if they are not contractually assigned to the applicable league or organizer. ABC-affiliated stations owned by Hearst Television (such as WTAE-TV in Pittsburgh; WCVB-TV in Boston; WMUR-TV in Manchester, New Hampshire; WISN-TV in Milwaukee and KMBC-TV in Kansas City) have the right of first refusal over the local simulcasts of ESPN-televised Monday Night Football games involving teams within their home market, which are very rarely waived to other local stations in their market areas. Equally, other Hearst-owned stations affiliated with other networks (such as NBC affiliate WBAL-TV in Baltimore) have been able to air NFL games from ESPN for the same reason.[38]

ESPN has been criticized for decreasing the number of sports broadcasts on ABC,[39][40][41] especially during the summer months. One such example is NASCAR: from 2007 to 2009, ABC aired all of the Chase for the NASCAR Sprint Cup races, along with the penultimate race to the chase. From 2010 to 2014, ABC only broadcast three Sprint Cup races with only one Chase race (held in Charlotte, North Carolina) to the outrage of many NASCAR fans and sponsors. Several other events such as the Rose Bowl, the Citrus Bowl and The Open Championship, have also been moved from ABC to ESPN. This, however, is not entirely the fault of ESPN, as ABC in general has attracted a primarily female viewership in recent years, with sports largely attracting a male-dominated audience.[42]

Under NFL broadcasting rules, game telecasts aired on cable must be simulcast on broadcast television in the local markets of the teams playing, though the game cannot be televised in the market of the home team if it does not sell out tickets 72 hours before the time of kickoff – games that are not sold out must be blacked out in the market of origin. Similar rules and rights were previously in place for ESPN-televised Major League Baseball playoff games.

Coverage of individual sports

Arena Football League coverage

Some Arena Football League fans complained that ESPN's 2007 and 2008 game broadcast schedule "inequitably favors teams" such as the Philadelphia Soul, Chicago Rush and Colorado Crush, teams whose ownerships respectively include Jon Bon Jovi, Mike Ditka and John Elway. Fourteen of the seventeen ESPN games featured at least one of the three teams playing in the broadcasts. The Soul (whose part-owner and team president is former Arena Football League on ESPN analyst Ron Jaworski) appeared in seven of the 17 regular season games aired on ESPN platforms, more than any other team in the league.[43] This criticism was also present when NBC opted to not let certain teams appear on their schedule. In 2008, the Chicago Rush had nine regular season games on ESPN and ABC, while the 2007 Arena Bowl Champion San Jose SaberCats appeared in just one – a Week 1 game against the Rush; and the New York Dragons appeared in one broadcast, a 10:30 pm game versus the Crush. Other criticism includes the scheduling of games on various days and times, as opposed to a weekly AFL gameday.

2006 FIFA World Cup

Dave O'Brien joined Marcelo Balboa on the primary broadcast team for the 2006 FIFA World Cup coverage on ESPN and ABC Sports, despite having no experience calling soccer matches prior to that year. Because The Walt Disney Company, owner of both television outlets, retained control over on-air talent, the appointment of O'Brien as the main play-by-play voice was made over the objections of Soccer United Marketing, which wanted JP Dellacamera to continue in that role. Disney stated that its broadcast strategy was intended, in voice and style, to target the vast majority of Americans who do not follow the sport on a regular basis. Mispronunciation and incorrect addressing of names, misuse of soccer terminology, and lack of insight into tactics and history plagued the telecasts, resulting in heavy criticism from English-speaking soccer fans, many of whom ended up watching the games on Spanish-language channel Univision instead.[44][45]

Major League Soccer coverage

ESPN[46] has been accused of putting more emphasis on overall negativity and the more violent aspect of MLS games (such as two confrontations, two challenges and a player nursing a bloody head in its first six shots) in "Greatest Highlights of the Month" segment for their intermission reports.[47]

Ronaldo vs. Messi rivalry coverage

The Messi-Ronaldo rivalry is one of soccer’s hotly contested topics for over a decade with journalists and pundits as well as fans having their own opinions. While both players have achieved incredible heights, the coverage of the two has been in different lights in some occasions and this hasn’t gone unnoticed with most soccer fans. After Cristiano Ronaldo led Portugal to their first major trophy, ESPN had a debate whether Portugal and Ronaldo deserved to win the trophy.[48] The outlash came about when Lionel Messi won the 2022 Finalissima and ESPN on their official Twitter account tweeted “Tonight, football won”,[49] leading many to wonder whether the coverage of the two was fair. Another occasion that fans were left pondering on the issue came from their Twitter account. In 2018, after Ronaldo scored a superb overhead kick that won UEFA goal of the season vs. Juventus in the quarter final of the 2017-18 UEFA Champions League, ESPN tweeted whether the goal was intentional despite Ronaldo jumping 2.30m in the air to score the goal. This lead many to claim how they were disregarding Ronaldo’s effort. On 6 August 2022, Messi scored an incredible overhead kick vs. Clermont Foot in their opening 2022-23 Ligue 1 season. ESPN then tweeted “LIONEL MESSI WITH ONE OF THE GREATEST GOALS OF ALL TIME”. This again, lead to many fans to wonder whether the two were viewed under the same light by ESPN.[50]

Major League Baseball coverage

Bonds on Bonds

In 2006, former San Francisco Giants outfielder Barry Bonds starred in Bonds on Bonds, a 10-part reality series that aired on ESPN. At the time, Bonds was mired in allegations of steroid use during his Major League Baseball career. ESPN was criticized[51] for allowing Bonds such a one-sided public pulpit, as it was the most powerful name in American sports journalism; the show was seen by some as ESPN giving up any semblance of journalism in favor of becoming a public relations front for major sports teams and players. ESPN responded to the criticism by claiming that Bonds would not have creative control and that the episodes would be fair, balanced, and only document the day-to-day activities of Bonds as they occurred, not as Bonds wanted them to occur. ESPN and producer Tollin/Robbins Productions officially pulled the plug on the reality series, citing "creative control" issues with star Barry Bonds and his representatives.[52] No other details about the decision were given. Bonds on Bonds had been absent from the network's schedule since May 30, 2006, and had been generating poor ratings.

NASCAR coverage

Local station pre-emptions

NASCAR's coverage during its time on ESPN when races aired on ABC was affected by local pre-emptions, usually for breaking news and weather coverage in the vast majority of cases, but also due to conflicts in local programming schedules; many of these examples pre-dated the current solution of most television stations, where the NASCAR race is moved to a sister station or digital subchannel network.

The 2007 Subway 500 from Martinsville Speedway was not shown on ABC owned-and-operated station KABC-TV in Los Angeles (owned by ESPN co-parent The Walt Disney Company) on October 21 due to coverage of a series of wildfires that affected Southern California, specifically the Buckweed fire in Santa Clarita and the Canyon Fire in Malibu. The race was instead shown on its second digital subchannel (branded as "ABC7+"), then not available on satellite providers or on select cable providers in the area.

Several stations chose to pre-empt the pre-race show NASCAR Countdown to carry local newscasts. KABC-TV pre-empted the pre-race program before every Saturday night race, and as well as before the 2007 Ford 400, which was held on a Sunday afternoon, to air an episode of the Disney Channel series The Suite Life of Zack & Cody from the network's ABC Kids block to fulfill E/I programming requirements enforced by the Federal Communications Commission. ABC affiliates WPLG in Miami, Florida, and KSAT-TV in San Antonio, Texas, also pre-empted NASCAR Countdown at least once during the 2007 NASCAR season.

KTKA-TV in Topeka, Kansas, located about 55 miles (89 km) from Emporia, the hometown of NASCAR Cup driver (and 2007 Chase participant) Clint Bowyer and about 55 miles from the Kansas Speedway in Kansas City, broke away from ABC's coverage of the 2007 Bank of America 500 early on October 13 to air its nightly 10:00 pm newscast and did not resume its broadcast of the race. KSAT also aired a brief news update, which came during a red flag, but returned in time for the checkered flag.

The 2008 Sharpie MINI 300 was not seen on several ABC stations for various reasons, ranging from weather bulletins (such as those aired on WSB-TV in Atlanta and WSOC-TV in Charlotte) to stations airing coverage of the Big 12 men's basketball tournament at the time of the race (such as with KLKN in Lincoln, Nebraska; where the race moved to an ESPN2 alternate feed, which is normally used when syndication exclusivity rules force an ESPN blackout). In addition, ABC's New York City flagship station WABC-TV carried the race, but pre-empted NASCAR Countdown and the rain delay to cover a construction accident at a high-rise building in Manhattan.[53]

One pre-emption instance involved the network's primetime programming, After a red flag during lap 284, the 2008 Checker O'Reilly Auto Parts 500 Presented by Pennzoil, viewers in the Eastern and Central Time Zones were forced to watch the finish of the race on Lap 284 on ESPN2 as ABC ended its broadcast of the race to air America's Funniest Home Videos at 7:30 pm Eastern Time, while the network continued the race to its conclusion (ending at 313 laps) in the Mountain and Pacific Time Zones.

NBA coverage

ABC's NBA coverage

Some complaints regarding ESPN have concerned the promotion of NBA telecasts. The 2003 NBA Finals received very little significant promotion on ABC or corporate partner ESPN; while subsequent Finals were promoted more often on both networks, NBA-related advertisements on ABC were still significantly fewer compared to promotions on NBC. NBA promos took up 3 minutes and 55 seconds of airtime on ABC during the week of May 23, 2004, according to the Sports Business Daily, comparable to 2 minutes and 45 seconds for the Indianapolis 500. Promotions for the Indianapolis 500 outnumbered promotions for the NBA Finals fourteen-to-nine from the timeframe between 9:00 and 11:00 pm Eastern Time during that week.[54]

Pistons–Pacers brawl coverage

ESPN's studio team was generally more criticized[55] than praised. After the Pacers–Pistons brawl in November 2004, ESPN's studio team came under severe criticism, both by the media[56] and by the network itself[57] for their stance regarding the actions of Indiana Pacers player Ron Artest (who entered the stands to confront a fan, sparking the melee). John Saunders came down hard on Detroit fans, referring to them as "punks",[57] while Greg Anthony and Tim Legler defended Artest. The day after the brawl, Steve Levy led into a report on the brawl on SportsCenter by saying, "before you unconditionally blame the players, take a look and a listen."[58] He concluded the report on the brawl by calling it "on an overall sorry night for the NBA, and especially fans of the Detroit Pistons," without any reference to the Pacers.[58]

WNBA coverage

During the 2006 WNBA Finals, Detroit Shock head coach, and former ESPN NBA analyst, Bill Laimbeer became irritated by ESPN's coverage. He was quoted by the Detroit Free Press as saying:

I just hear from our family and friends back home that, 'Boy, ESPN is killing you guys,' ... 'And (Nancy) Lieberman and Doris Burke are just trashing you left and right.' Not only me, but also some of our players on our ballclub. ... We're telling ESPN today to basically stick it.

LeBron James' "Decision"

On July 8, 2010, basketball player LeBron James announced on a live, one-hour ESPN special titled The Decision that he would leave the Cleveland Cavaliers and join the Miami Heat, beginning with the 2010–11 season.[59] In exchange for the exclusive rights to air the special, ESPN agreed to hand over its advertising and airtime to James. James arranged for the special to include an interview conducted by Jim Gray, who was paid by James' marketing company and had no affiliation with the network. ESPN's reporting leading up to the James special, its decision to air the program, and its decision to relinquish editorial independence were widely cited as gross violations of journalistic ethics.[60][61][62]

NCAA Basketball coverage

ESPN is often accused of having a bias towards certain college basketball teams, including those in the Atlantic Coast Conference (ACC), particularly the Duke Blue Devils and North Carolina Tar Heels as well as the Kentucky Wildcats of the Southeastern Conference.[25] ESPN maintains a broadcast rights agreement with the ACC that runs through the 2026–2027 season, which provides additional football, men's and women's basketball and Olympic sports coverage on a variety of platforms, suggesting that the bias may have a financial motivation.[63]

Dick Vitale is often criticized for being a "homer" for Duke, especially for Coach Mike Krzyzewski, as well as most teams within the ACC. He is also known for mentioning Duke frequently during broadcasts, even when the Blue Devils are not playing. Former Temple University head coach John Chaney once said "You can't get Dick Vitale to say 15 words without Duke coming out of his mouth".[64]

Ben Roethlisberger sexual assault case

On July 18, 2009, Pittsburgh Steelers quarterback Ben Roethlisberger was accused of sexual assault in a civil lawsuit filed by Andrea McNulty. ESPN came under fire for being the only major media outlet that refused to report on the story.[65][66] ESPN officials attempted to justify their actions by stating that the case is a private matter. Furthermore, ESPN claimed that since Roethlisberger had not addressed the issue publicly, and since no criminal charges had been filed, there was no reason to report on it. However, many have been quick to point out other instances where ESPN has reported on civil cases as well as statements addressing the matter by Roethlisberger's attorney.[67] The network's actions resulted in some media sources accusing them of double standards and poor journalistic practices.[68] ESPN began reporting on the story on July 23, 2009; one month later on August 18, ESPN released a column on its website explaining the network's decision.[69][70]

Fantasy football and advertising influence

In 2015, ESPN received criticism from Deadspin for accepting advertising from DraftKings, a daily fantasy sports site, and integrating DraftKings into the network's football coverage through product placement, breaching the ethical wall between journalism and sponsorship.[71]

In 2011, ESPN agreed to a deal with the NFL worth more than $15 billion.[72] This fact led several media organizations, including Forbes, to argue whether the financial relationship with the league creates a conflict of interest when ESPN covers the NFL.[73] The network has also been accused of alleged pro-NFL bias on labor issues with the league and the union and ignoring or downplaying crimes or scandals committed by owners.[74]

Also, The New York Times reported that ESPN spiked its partnership with the PBS series Frontline on the 2013 documentary "League of Denial", which chronicles the history of head injuries in the NFL, shortly after a meeting between ESPN executives and league commissioner Roger Goodell took place in New York City, though ESPN denies pressure from the NFL led to its backing out of the project, claiming a lack of editorial control instead.[75][76]

Boston-based journalist Michael Corcoran stated that in the first seven months after the Deflategate scandal became national news, used the term "Deflategate" in 844 separate articles or videos, including the Chris Mortensen's erroneous report about 11 of the 12 footballs used in the 2014 AFC Championship Game were 2 pounds per square inch (PSI) under NFL regulation.[77] This was compared to when Jimmy Haslam, owner of the Cleveland Browns, was accused by the FBI in a 120-page affidavit[78] of a five-year-long "conspiracy to scheme" and "defraud its customers" out of millions in rebates for his company Pilot Flying J. In the first seven months after the FBI raided Haslam's company, ESPN only mentioned the scandal 23 times, less than 3 percent of the coverage of the allegations of football deflation. "ESPN should, at a minimum, disclose the details of its enormous vested interest before reporting any serious story about the league," Corcoran's article concluded.[74]

Nonetheless, in July 2015, The Hollywood Reporter reported that sources within ESPN believed that the NFL gave them a "terrible" 2015 Monday Night Football schedule as "payback" for remarks made on air by both ESPN commentators Keith Olbermann and Bill Simmons that were critical of the league and Goodell;[79] ESPN parted ways with both Olbermann and Simmons during that same year.[80]

2020 NFL Draft coverage

ESPN immediately came under fire for their coverage[81] of the first two nights of the 2020 NFL Draft for focusing too much on the family tragedies of players as they are drafted. Sports blog site Barstool Sports called it "tragedy porn",[82] adding that ESPN not only kept focusing on the death of players' family members, but also questionable stories like a mom battling drug addiction for 16 years.

Monday Night Football coverage

In 2006, ESPN took over the Monday Night Football package from its sister network ABC,[83] who had broadcast the series for 36 years. 14 years later, in 2020, Aaron Barnhart of Primetimer wrote:

The NFL was never one to turn down a lunatic network waving a blank checkbook, so it agreed to let ESPN take Monday Night Football over to cable. Like a billionaire who locks his trophy wife up in their Hamptons home, ESPN immediately moved to minimize its prize. It started referring to the game as just "MNF", three letters, kind of like WTF. It pulled in announcers who would work for ESPN's modest salary.[84] The results, over 15 years, are plain to see. Now it is Monday Night Football, with its second-rate football matchups and endless turnover in the booth, that embodies the "droning blandness of prime time", while Sunday Night Football is the biggest show on turf, and most weeks is the top-rated show on television. And NBC is not alone. CBS and Fox have outbid ESPN in recent years for game and league rights, since nothing like live events can bring a crowd to broadcast TV. Meanwhile, cable customers fed up with high monthly bills have been cord-cutting at record pace. All of this has upended Disney's apple cart. ESPN was able to justify paying sports leagues billions in contract deals because it made tens of billions in revenue on those games. ESPN has always been the priciest channel in your cable bundle, $9 per month per customer in 2017.[85]

Awful Announcing's Ben Koo wrote[86] on October 23, 2018, that Jason Witten was "in over his head" as an analyst. Koo added that "Witten made mistakes, was inconsistent, got tongue tied, and could be awkward at times". Meanwhile, the gimmick of placing Booger McFarland in on-field mobile platform[87][88] is clunky because all involved had to have direct comments and questions to each other explicitly, and there were lulls in the broadcast at times when it's not clear which of McFarland or Witten should be jumping in. As for play-by-play man Joe Tessitore, Koo regarded him as an acquired taste and many were not acquiring it. This was due to Tessitore's style[89] of "going HARD on a lot of calls, in energy and volume." Besides the commentators, Ben Koo complained about the distracting sponsorships from Old Spice and Genesis Motor.

On November 29, 2018, Deadspin's Drew Magary said[90] that ESPN "Is too busy living in Monday Night Football's glorious past, trying to turn the franchise into an event with needless innovations and halftime concerts – like The Chainsmokers during last week's Rams-Chiefs game. All of those efforts to recapture MNF's magic failed, but that hasn't stopped ESPN from continuously trying to doctor up ways to make the game as much of an EVENT as it was back in the 1970s. This is a show imprisoned by its own history. They still have pictures of Howard Cosell adorning the MNF production trucks. They still use the theme. They dragged Hank Williams Jr. out of racist mothballs to sing his stupid fucking song from the '80s salad days. They still use ancient clips of Cosell slurring 'He could go all the way' and 'What a game this turned out to be' and all that nonsense. They refer to Monday records as if they are hallowed... None of that has stopped ESPN from still trying desperately to make Monday Night Football a thing. In the process, they've in fact cheapened the product."

Early on in the 2019 season, there were so many Twitter complaints over ESPN's then new down and distance marker that it was dropped after halftime.[91] ESPN had made the down-and-distance graphic yellow, so it looked like there was a flag on every play.[92] ESPN's Bill Hofheimer tweeted "Our ESPN production team is aware of the feedback on the #MNF down and distance graphic. We have called an audible and adjusted for the 2nd half of #HOUvsNO and for the #DENvsOAK game to follow."

When reviewing ESPN's production of the New England Patriots-New York Jets game from Week 7 of the 2019 season, The A.V. Club's John Teti wrote[93] that "Once, Monday Night was the climax of an NFL week. Now it often feels like a last gasp. Monday Night isn't special anymore, but the production never formed a new identity to contend with that reality. So there's a lot of pretending. We all must pretend it matters when, say, a running back gains more yards in the third quarter of a Monday Night Football game than anyone has before. It's not clear why the Monday Night-ness of an achievement matters to anyone in 2019—though, did it ever? Regardless, part of the lore of Monday Night Football is that the lore of Monday Night Football is very important indeed."

Oliver Connolly, on November 26, 2019 in The Guardian, wrote "Monday Night Football: the once great NFL show was now the worst on television".[94] The article cited the overblown announcing by Tessitore, incoherent analysis by McFarland and bizarre graphics. Connolly further wrote that "It often feels like the show's producers are more interested in their carefully choreographed packages and graphics than the actual game unfolding on the field. No other broadcast misses a play as consistently as Monday Night Football, continuing to prove that there is nothing in media or entertainment that cannot be ruined by more money and time."

Lack of coverage and negative coverage

Despite the growth in popularity of mixed martial arts and its largest promotion – the Ultimate Fighting Championship – in particular, many fans of the sport felt that ESPN treated MMA as a fringe sport by either not showing highlights of recent drawing matchups or by portraying the sport in a negative light.[95] Commentators such as Mike Wilbon and Tony Kornheiser of Pardon the Interruption, along with Skip Bayless, formerly of First Take have openly criticized the sport as inferior to boxing. Jim Rome of the former ESPN program Jim Rome is Burning however, often defends the sport and featured fighters as guests.[96]

Some MMA fans feel that the influence of ESPN's corporate parent The Walt Disney Company (both due to not having broadcast rights and due to Disney's traditionally family friendly image), along with the influence of the boxing media have contributed to what they perceived as negative coverage of the sport on the channel. Other complaints included the ESPN show MMA Live being aired in a late Friday night (1:00 am Eastern Time) timeslot that many MMA fans feel is inadequate, and is often prone to preemptions due to live programming.[97] After the UFC signed a television rights deal with rival Fox Sports, UFC president Dana White lashed out at ESPN following the cancellation of an appearance for an interview promoting the UFC 134 event.[98][99]

In 2018, however, ESPN ultimately acquired the U.S. media rights to the UFC beginning in 2019, with a large focus on its subscription service ESPN+.[100][101][102][103][104]

Coverage of professional wrestling as a legitimate sport

In its early days, ESPN aired various professional wrestling programs, including AWA Championship Wrestling from the American Wrestling Association as well as World Class Championship Wrestling / (United States Wrestling Association). ESPN started distancing itself from professional wrestling after the more athletic-oriented AWA went out of business in 1991, two years after World Wrestling Federation owner Vince McMahon admitted that professional wrestling was staged and was more about entertainment than about legitimate athletic competition. ESPN would not distance itself completely from professional wrestling, as the network commissioned the Global Wrestling Federation for three years following AWA's failure, and Canadian sister network TSN held the Canadian rights to WWE Raw from 1996 to 2006, as well as the parent network having aired This is SportsCenter ads featuring The Undertaker, Stone Cold Steve Austin, John Cena and Becky Lynch on occasion.

On March 24, 2015, former UFC Heavyweight Champion and then-current WWE World Heavyweight Champion Brock Lesnar appeared on SportsCenter for a "huge announcement" after it became public knowledge that Lesnar's WWE contract was set to expire after WrestleMania 31 and that he had been training for a return to MMA. However, Lesnar used the air time to announce that he in fact had re-signed with WWE and was retired from MMA, with part of the interview being done by then-SportsCenter anchor Jonathan Coachman, himself a then-former WWE announcer. This would be followed up by a segment on SportsCenter covering Lesnar's match with Roman Reigns at WrestleMania 31 for the WWE World Heavyweight Championship, featuring Lesnar, Reigns, and Lesnar's manager Paul Heyman in studio for the segment. (Seth Rollins ultimately won the WWE World Heavyweight Championship at the event after he cashed in his Money in the Bank contract mid-match.) Although ESPN was not criticized for covering WWE, it did receive criticism for covering WWE like a legitimate sport as opposed to entertainment; unlike other countries, the United States generally views professional wrestling as entertainment due to it being an open secret that professional wrestling is staged.[105] Lesnar would subsequently return to MMA (while under contract with WWE) for a one-off match at UFC 200 while WWE and ESPN would gradually increase their collaboration into a regular segment on SportsCenter hosted by Coachman, as well as a subsection devoted to professional wrestling on

The association between ESPN and WWE has received criticism outside of mainstream media and within the two organizations themselves. Coachman (who himself would leave ESPN in 2017 and eventually return to WWE a few months afterwards) stated he had wanted a connection between ESPN and WWE for years following his departure from WWE in 2008, but had to wait "until the right person was in charge" before the two sides started forming a partnership.[106] In 2016, the wife of WWE wrestler Kevin Owens would post on social media their eight-year-old son's reaction following Owens winning the WWE Universal Championship. While the post would receive positive responses from most reporters, Amin Elhassin for ESPN tweeted that it was feel-good moment for their son "until he finds out its scripted". Fellow wrestler Cody Rhodes, who had left WWE earlier that year, said that WWE needs to cut ties with ESPN and that having mainstream recognition "ain't always worth it" when one of their reporters tries to ruin it for a child.[107] Rhodes did eventually return to the WWE at WrestleMania 38 in April 2022.

Despite ESPN and WWE having somewhat scaled back their relationship since (partially due to other mainstream sports media such as Fox Sports, CBS Sports, Yahoo! Sports, and Bleacher Report also reporting on WWE), the two still partner on occasion.

2021 Nathan's Hot Dog Eating Contest

On July 4, 2021, ESPN experienced on and off technical difficulties during the last minutes of the 2021 Nathan's Hot Dog Eating Contest, where Joey Chestnut set a new world record by eating 76 hot dogs to win the event for the 14th time. The issues forced the network to take two in-competition commercial breaks. The feed cut off again during the finish of the competition, thus preventing viewers from seeing it. Many fans and viewers took to social media to express their anger towards ESPN over the technical issues.[108][109]

Alternative outlets and third party accountability

Aside from ESPN's main competitors, such as Fox Sports, NBC Sports, CBS Sports, Turner Sports, and Yahoo! Sports, independent and regional sports-focused media firms and blogs, including Deadspin (now owned by G/O Media), The Big Lead, Bleacher Report (now owned by Turner Sports parent Warner Media), and 700 Level (now associated with NBC Sports parent Comcast), have served as alternatives for fans looking for balanced coverage or better local coverage.[110][111]

Accountability attempts by third parties range from news articles, websites, and blogs either in a response to specific events or the ongoing lack of or over coverage by ESPN. Rolling Stone writers Jordan Burchette and Michael Weinreb each published articles examining the implications of ESPN's perceived SEC bias during the 2014 college football season.[112][113] Moreover, independent blogging group Are You Cereal Box's main tactic is to track mentions of ESPN's alleged favorite teams and players via mentions on's front page.[114]

ESPN media outlets


The book Those Guys Have All the Fun: Inside the World of ESPN notes that Apple CEO Steve Jobs reportedly told ESPN President George Bodenheimer in reference to the network's failed attempt at a mobile virtual network operator mobile phone service, Mobile ESPN, in 2006, that "your phone is the dumbest fucking idea I have ever heard".[115]

Longhorn Network

Concerns have been raised by some fans, bloggers and journalists that ESPN's financial stake in the Longhorn Network (which launched in August 2011) creates a potential conflict of interest.[116][117][118] Some fear that ESPN's involvement in the network will inhibit journalistic integrity as ESPN has a financial interest in the success of the athletic programs at the University of Texas. Sports Illustrated writer Richard Deitsch wrote: "The network's existence... creates an impossible situation for ESPN's college football producers and reporters (plenty of whom care about reporting). For every story ESPN does on Texas and its opponents, they'll be skeptics wondering what the motivation was for the story."[119] It has also created issues where the various teams of the Iowa State Cyclones, a Big 12 team well outside the prime Longhorn Network footprint, has had to syndicate and create cable networks carried throughout Iowa (in this case, Mediacom carries a network known as "") to carry Longhorn Network-exclusive content involving the Longhorns as an opponent within Iowa under a secondary agreement with UT and ESPN.

Additionally, some have questioned the stipulation included in the network's founding agreement that gives Texas the right to dismiss LHN announcers that do not "reflect the quality and reputation of UT."[116][120] An ESPN spokesperson addressed the situation by stating: "This is not common in ESPN agreements because this UT network is so unique/new for us ...The provision does not allow for random replacement of commentators or reaction to critical comments... it's more about potential situations where a commentator makes completely inappropriate comments or gets involved in inappropriate actions."[121]

ESPN original programs

First Take

Through the show's success, ESPN First Take has also experienced substantial controversy and faced increasing criticism.[122][123] The show was criticized for what is perceived by many as its excessive coverage of the career of Tim Tebow. During his tenure with the New York Jets, in which he did not start in a game, and threw just eight passes the entire season, Tebow was nonetheless often a leading topic.[124]

As forward LeBron James began a series of playoff appearances with the Cleveland Cavaliers, host Skip Bayless became well known for his belief that James had been overrated by the media and not received enough criticism for his team's playoff failures.[125] Bayless has himself been criticized by fans as well as members of the media for exaggerating James' failures and diminishing his successes.[126] In an exchange with Dallas Mavericks owner Mark Cuban, Cuban argued that Bayless had reduced his analysis of the 2011 and 2012 NBA Finals series to subjective assessments of player psyche rather than relying on objective analysis based on the schematic principles used by the teams in each series.[127]

The show has also received criticism for its treatment of issues of race. During a December 2012 discussion regarding Washington Redskins quarterback Robert Griffin III and his commenting that he did not wish to be perceived solely as a black quarterback, frequent guest Rob Parker asked whether Griffin III was a "brother" or a "cornball brother". When pressed by host Cari Champion on what he meant, he mentioned that Griffin III had a white fiancé and questioned whether he was a Republican. Parker, though, acknowledged that he did not have any information substantiating that claim.[128] In response, Bayless asked whether Griffin III's braids did anything to assuage his concerns.[129] To many, this exchange was part of a larger trend of the nature of the treatment of issues of race by the show.[130]

Sociopolitical issues

2015 Arthur Ashe Courage Award controversy

In June 2015, ESPN's announcement of Caitlyn Jenner, formerly Bruce Jenner, as the recipient of that year's Arthur Ashe Courage Award, one of its annual ESPY Awards, led to significant criticism among online commenters[131] and some members of the media, with Bob Costas calling the decision to give Jenner the award a "crass exploitation play".[132] Most of the critics of the Jenner award considered Lauren Hill, who played college basketball despite suffering from a brain tumor that would claim her life only a few months later, a more worthy recipient. Others cited Noah Galloway, an Iraq War double amputee who competes in extreme sports and was also a finalist in the spring 2015 season of Dancing with the Stars, as a worthy candidate.[131]

Robert Lee controversy

ESPN made the decision to remove Robert Lee from the broadcast team calling the University of Virginia home opener against College of William and Mary on September 2, 2017, because he shares the same name as Confederate General Robert E. Lee. Robert Lee, who is not related to the confederate general, is of Asian American heritage. The decision was made in the aftermath of the Unite the Right rally in Charlottesville, Virginia, which protested the removal of a statue of Robert E. Lee. ESPN was widely criticized for the move.[133]

Jemele Hill tweets about President Trump

On September 11, 2017, SportsCenter anchor Jemele Hill made a series of tweets critical of President Donald Trump, including describing him as a "white supremacist".[134][135] ESPN issued a statement saying Hill's comments "do not represent the position of ESPN. We have addressed this with Jemele and she recognizes her actions were inappropriate."[136] Hill later clarified that she stood by her comments as representative of her personal beliefs. "My regret is that my comments and the public way I made them painted ESPN in an unfair light", she added.[137] Some criticized Hill's comments,[138][139][140] including White House press secretary Sarah Huckabee Sanders, who called them "a fireable offense by ESPN";[141] Trump criticized the network and demanded an apology.[137] Others voiced support for Hill[142][143] and criticized ESPN[144] and the White House's responses, arguing that Hill's comments were accurate[145][146][147] and that a White House official suggesting Hill be fired infringed on the First Amendment.[148]

Coverage of the Hong Kong protests

On October 8, 2019, in the wake of Chinese boycotts of the NBA after Houston Rockets general manager Daryl Morey made a Twitter post in support of the 2019–20 Hong Kong protests,[149][150] it was reported that ESPN's senior news director Chuck Salituro had issued an internal memo directing on-air personalities to not discuss political aspects of the controversy unrelated to their effects on sport, as per prior directives discouraging "pure politics".[151][152] On October 10, ESPN faced criticism for displaying a map of China during a SportsCenter report that included Taiwan and the Nine-Dash Line.[153]

Doug Adler lawsuit

Former tennis player and ESPN commentator Doug Adler was fired after making an allegedly racist comment about Venus Williams on-air. In January 2017, during the broadcast of the Australian Open match, Adler commented "Venus is all over her. And you'll see Venus move in and put the guerrilla effect on, charging."[154] ESPN insisted that Adler used not the word he claimed he said, namely guerrilla, but rather gorilla to describe Williams, who is African-American. Adler apologized for the remark after being told by his superiors to apologize on air, so that he could keep his job, but was fired by ESPN the next day.[155] In February 2017, Adler filed a lawsuit against ESPN for wrongful termination.[156]

On-air promotion of Disney+

In November 2019, ESPN's owner The Walt Disney Company launched the streaming service called Disney+. ESPN was soon accused of hurting its journalistic integrity with its promotion[157][158] of Disney+. For example, there was a Simpsons-themed SportsCenter "Top 10" to star NFL reporter Adam Schefter tweeting that Disney+ "will change lives". Writing in Slate, Laura Wagner[159] said that the "tongue bath" for Disney+ "represents a new inflection point in ESPN's decline from journalistic institution to entertainment company". Wagner added "This clumsy marketing blitz is an embarrassing exercise that turns ostensible reporters into stooges. It's also a stark example of just how flimsy ESPN's editorial vision has become." Meanwhile, Kelly McBride of the nonprofit journalism organization the Poynter Institute in an interview with The Washington Post[160] said "You're turning the journalist into a salesperson and asking them to upsell the product. That's not the relationship you want the journalist to have with the audience member. You want that relationship to be about trust in the journalist's expertise."

Accusations of a racist culture behind the scenes

In July 2020, New York Times writer Kevin Draper spoke[161] with more than two dozen current and former ESPN employees, who "described a company that projected a diverse outward face, but did not have enough Black executives, especially ones with real decision-making power. They said the company did not provide meaningful career paths for Black employees behind the camera and made decisions based on assumptions that its average viewer is an older White man, in spite of its audience trends."

Accusations of political bias

Republican political leaders including Donald Trump[162] and Fox News anchor Tucker Carlson have accused ESPN incorporating their political bias[163] into sports news. A 2017 survey of 1,423 adults found that 30 percent of respondents believed that ESPN was politically biased. Of those respondents, 63 percent responded that they saw a liberal bias, while 30 percent saw a conservative bias.[164]

Criticism of employee salaries

ESPN has been criticized for its perceived low salaries relative to other networks. During a presentation of an Inside the NBA postgame show on TNT in November 2016, Kenny Smith satirically told his co-host Charles Barkley to join ESPN so that the two could have a rivalry akin to that of Kevin Durant and Russell Westbrook. Barkley pivoted to his criticism of ESPN, saying "they're not gonna work me like a dog and not pay me." To the humor of his co-hosts, Barkley said that the network would have him on "ESPN One, Two, Three, ESPN News, ESPNU, ESPN Radio," and that the network would have him on ESPN Deportes "saying 'Muy bien, gracias!'".[165]

See also


  1. "Behind the Scene Scandals That Took Place At ESPN". October 20, 2016.
  2. Freeman, Michael (December 11, 2001). ESPN: The Uncensored History. Taylor Trade Publishing. ISBN 978-0878332700.
  3. Earnheardt, Adam C. (July 17, 2015). "Chapter 20 Afterword: Challenging the Worldwide Leader in Sports". In McGuire, John; Armfield, Greg; Earnheardt, Adam C. (eds.). The ESPN Effect: Exploring the Worldwide Leader in Sports. Peter Lang. pp. 265–270. ISBN 978-1433126000.
  4. Oates, T. P.; Pauly, J. (2007). "Sports journalism as moral and ethical discourse". Journal of Mass Media Ethics. 22 (4): 332–347. doi:10.1080/08900520701583628. S2CID 143559022.
  5. Freeman, Martin (2001). ESPN: The Uncensored History. ISBN 9780878332700.
  6. Shales, Miller, Tom, James Andrew (May 24, 2011). Those Guys Have All the Fun: Inside the World of ESPN. ISBN 9780316125765.
  7. Yoder, Matt (May 26, 2011). "Those Guys Have All The Fun Book Review". Awful Announcing.
  8. Lewis, Andy (May 25, 2011). "'Those Guys Have All the Fun:' Book Review". The Hollywood Reporter.
  9. Brownfeld, Paul (May 27, 2011). "Book review: 'ESPN: Those Guys Have All the Fun'". Los Angeles Times.
  10. Nocera, Joe (April 28, 2017). "ESPN Can't Afford to Go On Like This". Retrieved April 28, 2017.
  11. Atkinson, Claire (September 10, 2011). Cable operators rip ESPN's $15B rights deal with NFL. The New York Post. Retrieved September 11, 2011.
  12. John Ourand; Michael Smith (November 9, 2012). "ESPN homes in on 12-year BCS package". Sports Business Daily. Retrieved July 24, 2013.
  13. Jerry Hinnen (November 21, 2012). "ESPN reaches 12-year deal to air college football playoffs". Retrieved August 11, 2013.
  14. "MLB agrees to TV deals with Fox, Turner Sports". October 2, 2012. Retrieved August 30, 2017.
  15. NBA renews television deals with ESPN, TNT. CNN Money. Retrieved December 31, 2015.
  16. The moves that forced ESPN's cuts. Sports Business Journal. Retrieved December 31, 2015.
  17. Crum, Rex (June 29, 2015). Why cash cow ESPN is becoming a drag on Disney. Retrieved July 9, 2015.
  18. ESPN layoffs will gut the network's production staff. The Washington Post. Retrieved December 31, 2015.
  19. "ESPN keeps hemorrhaging subscribers". May 30, 2017. Retrieved December 24, 2017.
  20. Maese, Rick (December 18, 2017). "ESPN President John Skipper resigns, capping a tumultuous year for network". Retrieved December 24, 2017 via
  21. Steinberg, Brian (November 9, 2017). "New Layoffs Expected at ESPN (Report)". Retrieved December 24, 2017.
  22. "ESPN may be nearing new round of layoffs; source says 'it's not going to be pretty'". The Washington Times. Retrieved December 24, 2017.
  23. "SC6 at 3 Months: Michael Smith and Jemele Hill Haven't Saved ESPN SportsCenter Ratings Yet". May 9, 2017. Retrieved December 24, 2017.
  24. Writer, Guest (September 23, 2009). "ESPN Throws LA Under the Bus". Archived from the original on September 26, 2009. Retrieved October 11, 2010.
  25. Le Anne Schreiber (August 15, 2008). "Geography lesson: Breaking down the bias in ESPN's coverage". ESPN. Archived from the original on October 13, 2008. Retrieved November 15, 2008.
  26. Krasovic, Tom (April 13, 2009). "Black tinkers with pitching rotation". The San Diego Union-Tribune.
  27. Lavelle, Katherine L. (July 17, 2015). "Chapter 10 The ESPN Effect Representation of Women in 30 for 30 Films". In McGuire, John; Armfield, Greg; Earnheardt, Adam C. (eds.). The ESPN Effect: Exploring the Worldwide Leader in Sports. Peter Lang. pp. 127–138. ISBN 978-1433126000.
  28. "Dish Sues ESPN Over Classic, ESPNU Carriage Terms - Satellite Operator Alleges Programmer Violated 'Most-Favored Nations' Contract Clause". Retrieved August 30, 2017.
  29. "ESPN: We'll Fight Dish Lawsuit - Sports Programmer Maintains It's In 'Full Compliance' On Carriage Contract For ESPNU, Classic". Retrieved August 30, 2017.
  30. "Multichannel News September 30, 2009 ESPN: Dish's Move Of ESPNU Unrelated To Lawsuit - Satellite Operator Claimed ESPN Violated Terms of Contract". Retrieved August 30, 2017.
  31. "Disney, Dish Network Battle Over Fees For High-Def Channels". Archived from the original on June 26, 2010.
  32. Liebermann, David (March 3, 2014). "Dish And Disney Finalize Output Deal That Ends Their Ad-Hopper Dispute". Deadline Hollywood. Retrieved March 4, 2014.
  33. "Disney, Dish Network reach truce on ad-skipping AutoHop". Los Angeles Times. March 4, 2014. Retrieved May 24, 2014.
  34. "Dish strikes deal to end CBS blackout, but Auto Hop is neutered in the process". December 6, 2014. Retrieved December 9, 2014.
  35. "ESPN sues Verizon over its plan to create slim bundles of cable channels". The Verge. April 27, 2015. Retrieved April 27, 2015.
  36. Miller, Shales, James Andrew, Tom. Those Guys Have All the Fun: Inside the World of ESPN (PDF). p. 561.
  37. Cieply, Michael; Stelter, Brian (November 22, 2011). "Disney Promotes a New Leader at ESPN". Media Decoder. The New York Times Company. Retrieved October 7, 2012.
  38. "Ravens Vs. Panthers On WBAL". Archived from the original on March 15, 2012. Retrieved September 16, 2011.
  39. Fang, Ken (November 12, 2008). "Is ESPN Forcing ABC To Get Out of the Sports Business?". Fang's Bites. Archived from the original on July 27, 2013.{{cite web}}: CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  40. Rapak, Dan (December 11, 2012). Brought to You By . . . p. 375. ISBN 9781477290507.
  41. Weiss, Will (June 7, 2011). "Bronx Banter Book Review: The ESPN Book".
  42. "ABC adds 14 new shows for next season". Associated Press. Archived from the original on December 28, 2014. Retrieved July 30, 2015.
  43. "CableFAX Daily - Cablefax". Cablefax. Retrieved July 30, 2015.
  44. "Fatsis, Stefan. "Fans Say ESPN's World Cup Coverage Deserves Penalty," The Wall Street Journal, Wednesday, July 5, 2006". Archived from the original on March 11, 2016. Retrieved March 13, 2017.
  45. "Sports Media Watch: Decade in Review: 10 worst personnel moves". Retrieved July 30, 2015.
  46. Krishnaiyer, Kartik (March 31, 2009). "The Collapse of ESPN's Soccer Empire". World Soccer Talk.
  47. Kennedy, Paul (May 9, 2011). "ESPN's 'highlights' disrespect MLS". Soccer America Daily. Retrieved May 9, 2011.
  48. "Did Portugal deserve to win Euro 2016 by winning one game in 90 minutes?". September 12, 2016. Retrieved January 5, 2023.
  49. "Tonight,football won". twitter. June 1, 2022. Retrieved January 6, 2023.
  50. "When CR7 scores a bicycle When Messi scores a bicycle". twitter. August 7, 2022. Retrieved January 6, 2023.
  51. McKay, Hollie (November 20, 2006). "Sports Divas Have Bats, Balls and Bad Attitudes". Fox News. Retrieved October 17, 2013.
  52. "'Bonds' out for season due to 'control' problems". The Hollywood Reporter. Retrieved January 21, 2017.
  53. John M. Daly (March 15, 2008). "Another Long Day's Journey Into Night for ABC, ESPN". The Daly Planet. Retrieved March 18, 2008.
  54. "The Daily Monitors ABC's Promotional Push Around NBA Finals". Sports Business Daily. Retrieved November 16, 2008.
  55. Dwyer, Kelly (November 4, 2005). "TNT's fun NBA coverage a respite from ESPN's anger". Sports Illustrated. Retrieved November 16, 2008.
  56. "NBA: David DuPree". USA Today. November 23, 2004. Retrieved November 16, 2008.
  57. Marzke, Rudy (November 23, 2004). "ESPN boss makes right call after announcers blame fans". Retrieved November 16, 2008.
  58. "ESPN SportsCenter- Pacers vs Pistons Brawl 11-19-2004". YouTube. Retrieved November 8, 2017.
  59. "LeBron James makes his pick: He's going to Miami". Turner Sports Interactive, Inc. July 9, 2010. Archived from the original on July 11, 2010. Retrieved July 9, 2010.
  60. Shapiro, Leonard (July 14, 2010). "Coverage of LeBron James's decision brings ESPN's integrity into question yet again". The Washington Post.
  61. "Meet the person who designed the LeBron front page of the Plain Dealer". CNN. July 15, 2010.
  62. "ESPN's LeBron circus good for TV ratings, bad for sports media". CNN. July 9, 2010.
  63. "ACC, ESPN agree to extend deal". ESPN. May 11, 2012. Retrieved May 11, 2012.
  64. Phil Axelrod (January 20, 2004). "Atlantic Ten Notebook: All-time selections difficult after first 2". Pittsburgh Post-Gazette. Retrieved October 25, 2008.
  65. Bardeen, Knox. "NFL Fanhouse". NFL Fanhouse. Archived from the original on October 8, 2010. Retrieved October 11, 2010.
  66. "Is Big Ben a No-Fly Zone for ESPN?". The Wall Street Journal. July 21, 2009.
  67. Does ESPN's "Do Not Report" Policy Make Any Sense?
  68. "". Retrieved October 11, 2010.
  69. Chargers' Nate Kaeding on missed kicks: 'Sorry for my teammates and coaches' Archived July 24, 2009, at the Wayback Machine The Huddle - USA Today, January 18, 2010
  70. Serve the audience Don Ohlmeyer,, August 18, 2009
  71. I tried daily fantasy sports and it is evil. Deadspin. Retrieved October 1, 2015.
  72. Sandomir, Richard (September 8, 2011). "ESPN Extends Deal With N.F.L. for $15.2 Billion". The New York Times. Retrieved August 30, 2017.
  73. Brown, Maury. "ESPN's Uncomfortable, Unnerving Relationship With The NFL". Forbes. Retrieved August 30, 2017.
  74. Corcoran, Michael. "Protecting the Shield: Why ESPN Can't Be Trusted to Cover the NFL". Truthout. Retrieved August 30, 2017.
  75. "N.F.L. Pressure Said to Lead ESPN to Quit Film Project". The New York Times. Retrieved October 7, 2013.
  76. "A Note from FRONTLINE: ESPN and "League of Denial"". PBS. Retrieved August 30, 2017.
  77. Chris Mortensen, "11 of 12 Pats footballs underinflated", ESPN, January 21, 2015; retrieved August 2, 2015.
  78. Dealer), Michael Scott (The Plain. "Pilot Flying J - affidavit in support of search warrant". Retrieved August 30, 2017.
  79. "ESPN Wants Keith Olbermann to Quit Doing "Commentary"". The Hollywood Reporter. July 1, 2015. Retrieved July 10, 2015.
  80. "Did the NFL punish ESPN with bad 'Monday Night Football' games?". The Washington Post. July 9, 2015. Retrieved July 10, 2015.
  81. Bucholtz, Andrew (April 24, 2020). "Many NFL fans were annoyed with the ESPN/NFL Network broadcast's insistence on describing players' family tragedies". Awful Announcing.
  82. Mick, Coley (April 24, 2020). "ESPN's Tragedy Porn NFL Draft Special Is Completely Out Of Hand". Twitter.
  83. McCarthy, Michael (March 1, 2019). "Five steps ESPN can take to fix 'Monday Night Football'". Sporting News.
  84. McCarthy, Michael (April 30, 2020). "Cost-Conscious ESPN Looking Internally For MNF Talent". Front Office Sports.
  85. Barnhart, Aaron (December 28, 2020). "ESPN's Monday Night Football Has Failed, Just Like ESPN Itself". Primetimer.
  86. Koo, Ben (October 23, 2018). "The new Monday Night Football broadcast has a lot of problems, and it's more than just Jason Witten". Awful Announcing.
  87. Sanchez, Mark W. (October 23, 2018). "Giants superfan erupts at ESPN over field-blocking 'BoogMobile'". New York Post.
  88. Traina, Jimmy (October 24, 2018). "Traina Thoughts: ESPN's 'Monday Night Football' Is Close to Unwatchable". Sports Illustrated.
  89. Marchand, Andrew (January 7, 2020). "Tony Romo is just one wild card in ESPN's 'Monday Night Football' shakeup". New York Post.
  90. Magary, Drew (November 29, 2018). "Monday Night Football Needs To Get Over Itself". Deadspin.
  91. Heifetz, Danny (September 9, 2019). "ESPN's Yellow (Green?) First-Down Marker Was the Latest in Broadcasts Fixing What Ain't Broken". The Ringer.
  92. Schwab, Frank (September 9, 2019). "People hated ESPN's yellow down-and-distance graphic, so the network changed it". Yahoo.
  93. Teti, John (October 25, 2017). "The sorry state of Monday Night Football—a review in four quarters". AVClub.
  94. Connolly, Oliver (November 26, 2019). "Monday Night Football: the once great NFL show is now the worst on television". The Guardian.
  95. Gruber, Ted (November 3, 2011). "Where ESPN is Going Wrong". MMA Disputed (Chicago Now). Retrieved November 4, 2011.
  97. "ESPN2 Extends MMA LIVE Through August". - MMA, UFC News, Results, Rumors. Archived from the original on January 23, 2016. Retrieved July 30, 2015.
  98. "Twitter". Retrieved July 30, 2015.
  99. Geno Mrosko (August 20, 2011). "Dana White: ESPN has always hated us and they hate us even more now that we're on FOX". Retrieved July 30, 2015.
  100. "UFC Moving to ESPN From Fox in Deal Valued at $1.5B". Broadcasting & Cable. Retrieved May 24, 2018.
  101. "What we know about the UFC's $1.5 billion broadcast deal with ESPN". Bloody Elbow. Retrieved May 24, 2018.
  102. Hayes, Dade (May 8, 2018). "ESPN Enters The Octagon With UFC Streaming Deal". Deadline. Retrieved May 8, 2018.
  103. "ESPN wrestles UFC television-rights deal away from Fox Sports". USA Today. Gannett Company. Retrieved May 23, 2018.
  104. "Report: ESPN lands UFC television rights deal, reportedly worth $150 million per year". Bloody Elbow. Retrieved May 23, 2018.
  105. Let's hope media outlets remember what "E" in WWE means Michael Bradley, Indiana University (04/07/2015)
  106. Times, Tech (March 16, 2016). "Interview: Jonathan Coachman Talks ESPN's 'Off The Top Rope' Segment About WWE And Being A 'SportsCenter' Anchor". Retrieved August 30, 2017.
  107. Rhodes, Cody (August 31, 2016). "Cody Rhodes on Twitter". @codyrhodes. Retrieved November 19, 2017.
  108. Rogust, Scott. "Twitter roasts ESPN for ruining the Nathan's Hot Dog Eating Contest". Retrieved July 1, 2021.
  109. Bumbaca, Chris. "Nathan's Famous Hot Dog Eating Contest, Joey Chestnut's record marred by ESPN's tech issues". USA Today. Retrieved July 1, 2021.
  110. Fleming, Jameson. "Alternative Sports Websites Changing The Way Readers Get Their Sport Fix". Bleacher Report. Retrieved January 26, 2015.
  111. Bercovici, Jeff. "Competition Is Good For ESPN, Or At Least For Its Viewers". Retrieved January 26, 2015.
  112. Burchette, Jordan (November 13, 2014). "The Worldwide Cheerleader: ESPN and the College Football Playoff". Rolling Stone. Retrieved January 26, 2015.
  113. Weinreb, JMichael (October 28, 2014). "Espn Chris Fowler Interview SEC Bias Big Ten Jameis Winston". Rolling Stone. Retrieved January 26, 2015.
  114. "Bias Counter". Retrieved January 26, 2015.
  115. "Steve Jobs: "Your phone is the dumbest f***ing idea I have ever heard" - OSXDaily". July 21, 2011. Retrieved July 30, 2015.
  116. Open Mikes: Is the Longhorn Network a good or bad idea? USA Today. Retrieved August 29, 2011
  117. Longhorn Network Contract Between Texas and ESPN Revealed, Big 12 Future Not Bright The Big Lead. Retrieved August 29, 2011
  118. ESPN's Texas Longhorn Network - Good For College Sports? Corn Nation. Retrieved August 29, 2011
  119. College Football TV Roundtable Retrieved August 29, 2011
  120. ESPN Talent on the Longhorn Network Better Be Nice – or the University of Texas Might Have You Replaced The Big Lead. Retrieved August 29, 2011
  121. Longhorns TV Deal: Texas Can Fire ESPN Broadcasters Burnt Orange Nation. Retrieved August 29, 2011.
  122. Koblin, John (March 8, 2013). "Bill Simmons Calls The Bayless-Sherman First Take Meltdown "Awful And Embarrassing"". Retrieved March 9, 2013.
  123. Yoder, Matt (March 8, 2013). "BILL SIMMONS' CRITIQUE OF FIRST TAKE EXPOSES ESPN'S IDENTITY CRISIS". Awful Announcing. Retrieved March 9, 2013.
  124. John Koblin (November 12, 2012). "How ESPN Ditched Journalism And Followed Skip Bayless To The Bottom: A Tim Tebow Story". Deadspin. Retrieved July 30, 2015.
  125. "Not Jordan yet". November 7, 2012. Retrieved July 30, 2015.
  126. Barry Petchesky (June 8, 2012). "Here Are All Of LeBron's Unspectacular 45 Points". Deadspin. Retrieved July 30, 2015.
  127. "Mark Cuban absolutely destroys ESPN's Skip Bayless on air, Skip Bayless doesn't seem to care (VIDEO)". Yahoo Sports. June 22, 2012. Retrieved July 30, 2015.
  128. "ESPN's Rob Parker suspended just 30 days for offensive comments about Robert Griffin III". Yahoo Sports. December 20, 2012. Retrieved July 30, 2015.
  129. "ESPN's Rob Parker says ridiculous things about RG3, takes 'First Take' to new levels of depravity". Yahoo Sports. December 13, 2012. Retrieved July 30, 2015.
  130. Fox Sports. "Memo to ESPN, Stephen A.: Enough BS". FOX Sports. Archived from the original on October 27, 2012. Retrieved July 30, 2015.
  131. Falzone, Diane (June 3, 2015). "Anger over Caitlyn Jenner being chosen over Lauren Hill for ESPY courage award". Fox News. Archived from the original on June 11, 2015. Retrieved June 11, 2015.
  132. "Bob Costas slams ESPN over Caitlyn Jenner ESPY courage award". Fox News. June 10, 2015. Retrieved June 11, 2015.
  133. "ESPN removes Robert Lee from calling U-Va. game in Charlottesville because of his name". The Washington Post. August 23, 2017. Retrieved August 23, 2017.
  134. Reimer, Alex (September 12, 2017). "Did Jemele Hill violate ESPN's social media policy for calling Donald Trump a 'white supremacist?". WEEI Sports Radio Network. Retrieved September 12, 2017.
  135. "Outspoken Trump critic Jemele Hill leaving ESPN". NBC News. Retrieved October 12, 2018.
  136. Spain, Kevin (September 12, 2017). "ESPN sends out statement regarding Jemele Hill tweets". USA Today. McLean, Virginia: Gannett Company. Retrieved September 12, 2017.
  137. Johnson, Ted (September 15, 2017). "Trump Attacks ESPN Over Jemele Hill's Comments". Variety. Retrieved September 17, 2017.
  138. Bianchi, Mike (September 12, 2017). "Commentary: ESPN's Jemele Hill — former Sentinel writer — was wrong to call Donald Trump a white supremacist". Orlando Sentinel. Orlando, Florida: Orlando Sentinel Media Group. Retrieved May 24, 2018.
  139. Strawberry, Darryl (September 14, 2017). "ESPN double standard? Fired Curt Schilling reacts to reporter who called Trump 'white supremacist'". Fox News. New York City. Retrieved May 24, 2018.
  140. "Darryl Strawberry on ESPN's Jemele Hill: Rally and support President Trump". Fox Business. New York City. September 13, 2017. Retrieved May 24, 2018.
  141. Payne, Marissa (September 13, 2017). "White House: ESPN should fire Jemele Hill over Trump 'white supremacist' tweet". The Washington Post. Washington DC: Nash Holdings LLC. Retrieved September 13, 2017.
  142. Chavez, Chris (September 13, 2017). "NABJ backs Jemele Hill after Trump comments". Sports Illustrated. New York City: Time Inc. Retrieved September 17, 2017.
  143. Boren, Cindy (September 18, 2017). "Jemele Hill 'checkmated' ESPN: Bill Simmons says she accomplished what he could not". The Washington Post. Washington DC. Retrieved September 20, 2017.
  144. Kalaf, Samer (September 12, 2017). "ESPN Issues Craven Apology For Jemele Hill's Accurate Descriptions Of Donald Trump". Deadspin. New York City: Gizmodo Media Group. Retrieved September 17, 2017.
  145. Cooper, Brittney (September 15, 2017). "Jemele Hill Called Donald Trump a White Supremacist. Where's the Lie?". Cosmopolitan. New York City: Hearst Magazines. Retrieved September 17, 2017.
  146. Friedman, Nathaniel (September 14, 2017). "What Jemele Hill's Critics Don't Realize About Themselves". GQ. New York City: Advance Publications. Retrieved September 17, 2017.
  147. Wemple, Erik (September 15, 2017). "ESPN's Jemele Hill stands by her statement that Trump is a white supremacist". The Washington Post. Washington DC. Retrieved September 16, 2017.
  148. Ayala, Christine (September 14, 2017). "WH interfered with Jemele Hill's right of free expression". The Hill. Washington DC. Retrieved September 17, 2017.
  149. Feigen, Jonathan; Chronicle, Houston (October 5, 2019). "Rockets owner Tilman Fertitta shuts down GM Daryl Morey's Hong Kong tweet". Houston Chronicle. Retrieved October 6, 2019.
  150. "All of the NBA's official Chinese partners have suspended ties with the league". CNN. October 9, 2019.
  151. Stelter, Brian (October 9, 2019). "ESPN faces criticism over its coverage of Hong Kong tweet". CNN. Retrieved October 10, 2019.
  152. "ESPN Orders Staff to Avoid "Pure Politics" After Dan Le Batard Bashes Trump and Network". The Hollywood Reporter. July 19, 2019. Retrieved October 10, 2019.
  153. Coleman, Justine (October 10, 2019). "ESPN used map indicating China owned Taiwan". The Hill. Retrieved October 10, 2019.
  154. "Tennis commentator Doug Adler speaks out on Venus Williams remark: I'm not a racist". NBC News. August 25, 2017. Retrieved August 25, 2017.
  155. "Guerrilla, not gorilla, warfare: Fired tennis analyst who nearly died to have his day in court". The Roar. Retrieved November 8, 2018.
  156. "ESPN 'killed me' for racial misunderstanding". New York Post. August 25, 2017. Retrieved August 25, 2017.
  157. Watch a supercut of ESPN shilling for Disney+. on YouTube
  158. Koster, Kyle (November 12, 2019). "Were ESPN stars forced to plug Disney+ this morning?". The Big Lead.
  159. Wagner, Laura (November 13, 2019). "ESPN's tongue bath for Disney+ is a fatal blow to the network's vanishing integrity". Slate.
  160. Bogage, Jacob (November 13, 2019). "There's nothing subtle about how ESPN personalities are promoting Disney's new streaming service". The Washington Post.
  161. Draper, Kevin (July 13, 2020). "ESPN Employees Say Racism Endures Behind the Camera". The New York Times.
  162. Gleeson, Scott (September 15, 2017). "Donald Trump tweets that ESPN should 'apologize for untruth'". USA Today. Retrieved April 4, 2020.
  163. Hayworth, J.D. (April 1, 2022). "ESPN devolving as it skews toward leftist rants". West Valley View.
  164. "ESPN's own study indicates big chunk of viewers perceive network has liberal bias". Retrieved August 28, 2020.
  165. Scott, Nate (November 4, 2016). "Charles Barkley mocks ESPN in hilarious, bilingual rant". USA Today. Gannett Satellite Information Network, LLC. Retrieved January 10, 2022.

Further reading

  • McGuire, John; Armfield, Greg G.; Earnheardt, Adam C., eds. (2015). The ESPN Effect: The Making of a Sports Media Empire. Peter Lang. ISBN 978-1433126000.
  • Vogan, Travis (2015). ESPN: The Making of a Sports Media Empire. University of Illinois Press. ISBN 978-0-252-03976-8.
This article is issued from Wikipedia. The text is licensed under Creative Commons - Attribution - Sharealike. Additional terms may apply for the media files.