DMG Media

DMG Media (stylised in lowercase) is an intermediate holding company for Associated Newspapers, Northcliffe Media, Harmsworth Printing, Harmsworth Media and other subsidiaries of Daily Mail and General Trust. It is based at 9 Derry Street in Kensington.

dmg media Limited
TypeSubsidiary
IndustryMass media
Founded1905 (as Associated Newspapers)
2013 (as DMG Media)
HeadquartersLondon, United Kingdom
Key people
The Viscount Rothermere
Chairman
Rich Caccappolo
Chief executive
Paul Dacre
Editor-in-chief
ProductsNewspapers and websites
Revenue £652 million [1]
ParentDaily Mail and General Trust
Websitewww.dmgmedia.co.uk

Associated Newspapers Limited was established in 1905 and owns the Daily Mail, MailOnline, The Mail on Sunday, Metro, Metro.co.uk, i newspaper, inews.co.uk and New Scientist. Its portfolio of national newspapers, websites and mobile and tablet applications regularly reach 63%[2] of the GB adult population every month: it includes two major paid-for national newspaper titles as well as a free nationally available newspaper. The firm is also responsible for overseeing and developing the Group's online consumer businesses and for the group's UK newspaper printing operations.

Harmsworth Printing Limited produces all of its London, Southern England and South Wales editions of the national titles out of a print work site in Thurrock, Essex. In 2020 DMG Media acquired JPI Media’s print operations in Dinnington, Portsmouth and Carn.[3]

History

Associated Newspaper Ltd was established in 1905 by brother newspaper barons Alfred and Harold Harmsworth. When Alfred died in 1922 without an heir, Harold Harmsworth acquired his controlling interest in Associated Newspapers for £1.6 million, and the next year bought the Hulton newspaper chain, which left Associated Newspapers in control of three national morning newspapers, three national Sunday newspapers, two London evening papers, four provincial daily newspapers, and three provincial Sunday newspapers.

Harold retired as chairman of Associated Newspapers in 1932 at the age of 64, and his son Esmond took over that role.[4] He served as chairman until 1971, after which he assumed the titles of President and Director of Group Finance, and chairman of Daily Mail & General Trust Ltd, the parent company, from 1938 until his death. Harmsworth ran the businesses with sufficient skill that they remain firmly under family control today, majority ownership being voted by his grandson, Jonathan Harmsworth, 4th Viscount Rothermere (and a significant minority by Vyvyan Harmsworth, the 2nd Viscount's son by his third marriage). Jonathan Harmsworth is the chairman of the Daily Mail and General Trust (DMGT).

Associated Newspapers changed its name to DMG Media in 2013.

In January 2022, DMGT delisted from the London Stock Exchange following a successful offer for DMGT by Rothermere Continuation Limited.[5]

Titles

dmg media publishes the following titles:

  • Daily Mail – the Daily Mail is the leading mid-market daily newspaper in the UK with a weekday print circulation of 1.2 million. Established in 1896 by Kennedy Jones, Harold and Alfred Harmsworth.[6] It is edited by Ted Verity. Saturday's edition includes Weekend magazine, which focuses on the best of the week’s TV and radio schedule.
  • The Mail on SundayThe Mail on Sunday is the UK's biggest-selling national Sunday newspaper.[7] Edited by Ted Verity, it is known for its investigative, exposé journalism and its lifestyle magazines You and Event.
  • MailOnline – MailOnline is the most-read English language newspaper website in the world with approximately 243 million unique visitors globally.[8] Alongside its digital counterparts in the U.S. and Australia, it publishes roughly 1,700 stories, tens of thousands of photos, and more than 900 videos each day.
  • MetroMetro is the UK's highest-circulation print newspaper and is edited by Ted Young.[9] The free newspaper is distributed from Monday to Friday.
  • Metro.co.uk – online newspaper site reaching 32% of the UK adult population each month.[2] Deborah Arthurs was appointed Editor of Metro.co.uk in 2014.
  • i newspaper – a British national morning paper distributed across the UK. Edited by Oliver Duff, it is aimed at "readers and lapsed readers" of all ages and commuters with limited time.
  • inews.co.uk – The website of the British compact newspaper, the i, also owned by dmg media.
  • New Scientist – a weekly magazine focusing on science and technology.[10] Emily Wilson is Editor-in-Chief.
  • This Is Money – thisismoney.co.uk – financial website providing consumer financial advice.
  • Irish Daily Mail – Irish version of the British publication launched in 2006.[11]
  • Irish Mail on Sunday – Sunday newspaper of Irish Daily Mail.
  • Scottish Daily Mail – Scottish version of the British publication.
  • Scottish Mail on Sunday – Sunday newspaper of Scottish Daily Mail.

Other services

  • DailyMailTV – Emmy award-winning entertainment news programme launched in 2017.
  • Mail Plus – Mail Plus (or Mail+) is an app available via subscription on Apple and Android tablets. It features all the content of the printed edition plus interactive features, games and puzzles.[12] Subscription figures are not disclosed.[13]
  • Mail Travel – Mail Travel started out as a Reader Offer department of the newspaper but has become a travel business offering holidays and cruises from over 20 suppliers. It relaunched its website in September 2014.
  • Extra.ie – Irish news, sport, entertainment and business news site.[14]
  • Evoke.ie – women's entertainment and celebrity news.[14]
  • Rollercoaster.ie – Ireland's most popular website for pregnancy and parenting.[15]
  • OneFabDay.com – most popular wedding blog in Ireland and the UK.
  • Geek Ireland – online publication dedicated to gaming content.
  • Business Plus – Ireland’s most widely distributed business magazine.

Former titles

  • Evening Standard – previously owned by Associated Newspapers, after facing financial difficulties the paper was purchased by Russian businessman Alexander Lebedev, on 21 January 2009, for the price of £1.[16]
  • London Lite – free sheet that was formerly called the Standard Lite, but was re-designed to compete with News International's new free sheet thelondonpaper. It was also a free sheet, handed out by vendors in the evening around the London Zone 1 area. The Lite closed on 13 November 2009.
  • Elite Daily – an American website targeted at millennials, which was sold in 2017.[17][18]
  • Mail Today – a 48-page compact size newspaper launched in India on 16 November 2007 that is printed in Delhi, Gurgaon and Noida with a print run of 110,000 copies. Based on a subscription model, the newspaper has the same fonts and feel as the Daily Mail, and was set up with investment from Associated Newspapers and editorial assistance from the Daily Mail newsroom.[19] Indian foreign media ownership laws restrict holdings to 26 percent.
  • 7DAYS – free tabloid newspaper based in Dubai, United Arab Emirates,[20] was established in 2003 and is the only English language newspaper in that country without any government ownership.

On 27 April 2007, Associated Newspapers was ordered to pay undisclosed damages to Hugh Grant. He sued over claims made about his relationships with his former girlfriends in three separate tabloid articles, which were published in the Daily Mail and The Mail on Sunday on 18, 21 and 24 February. Grant's lawyer stated that all of the articles' "allegations and factual assertions are false."[21]

In a written statement, Grant said he took the action because: "I was tired of the Daily Mail and Mail on Sunday papers publishing almost entirely fictional articles about my private life for their own financial gain. I'm also hoping that this statement in court might remind people that the so-called 'close friends' or 'close sources' on which these stories claim to be based almost never exist."[22]

The publisher has also lost libel cases and paid damages to personalities including television presenter Thea Rogers,[23] and Oisin Fanning, former CEO of Smart Telecom.[24]

On 1 October 2019, Prince Harry, Duke of Sussex announced via a statement that his wife, Meghan, Duchess of Sussex is suing Associated Newspapers over a private letter one of its newspapers, Mail on Sunday, had published.[25] The handwritten letter, which Markle addressed to her father, Thomas Markle, was published by the paper in February 2019.[26] The statement claims that the paper misused private information, copyright infringement and breached the UK's Data Protection Act 2018.[25] Furthermore, the Duke and Duchess alleges the letter was published illegally and edited selectively to hide "lies" the paper had told about the Duchess.[25] Prince Harry added that the legal action "hinges on one incident in a long and disturbing pattern of behavior" against his wife by British tabloid media.[25]

Associated Newspapers was ordered to pay damages of £120,000 and published two apologies, in April and May 2019, to a charitable organisation for wrongly claiming links to terrorism.[27][28]

On 24 February 2022, a spokesperson for Prince Harry, Duke of Sussex confirmed he had begun libel action against Associated Newspapers Ltd. The claim related to an article printed in The Mail on Sunday about his security arrangements.[29][30]

On 6 October 2022, it was announced that various individuals, including Baroness Lawrence of Clarendon, Elton John and Prince Harry, Duke of Sussex, were taking legal action against Associated Newspapers Ltd.[31] The action relates to allegations of "gross breaches of privacy", including phone hacking and the use of listening devices placed in homes and cars.[32][33]

References

  1. https://find-and-update.company-information.service.gov.uk/company/05765286/filing-history/MzMwOTk4OTU5N2FkaXF6a2N4/document?format=pdf&download=0
  2. Published Audience Measurement Company (PAMCo) data released January 2022.
  3. "dmg media acquires JPI Media print sites". www.inpublishing.co.uk. Retrieved 25 January 2022.
  4. "A Newspaper Magnate Railway Service Fire Alarms Banditry in East and West". The Times of India. 21 October 1932.
  5. "Daily Mail publisher to delist from stock market after 90 years". The Guardian. 16 December 2021. Retrieved 25 January 2022.
  6. Brake, Laurel; Demoor, Marysa (2009). Dictionary of Nineteenth-century Journalism in Great Britain and Ireland. Academia Press. ISBN 9789038213408.
  7. "Most popular newspapers in the UK. National press ABCs". Press Gazette. 24 January 2022. Retrieved 25 January 2022.
  8. "How the Daily Mail stormed the US". BBC News. 27 January 2012. Retrieved 25 January 2022.
  9. "Metro circulation back above 1m: Ted Young interview". Press Gazette. 18 May 2021. Retrieved 25 January 2022.
  10. Mark Sweeney (3 March 2021). "Daily Mail owner buys New Scientist magazine in £70m deal". The Guardian. Retrieved 3 March 2021.
  11. "Profit up 90% at Irish Daily Mail owner". The Irish Times.
  12. "Daily Mail mobilises big names for premium offer". BBC News. 28 October 2019.
  13. Barker, Alex (July 2021). "Spin off MailOnline to liberate the Daily Mail". Financial Times. Archived from the original on 11 December 2022.
  14. Miley, Ingrid (1 March 2019). "Irish Daily Mail seeks redundancies to save costs". Retrieved 29 April 2019 via www.rte.ie. {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help)
  15. Slattery, Laura. "'Irish Daily Mail' publisher reaches redundancy target". The Irish Times. Retrieved 29 April 2019.
  16. "Ex-KGB spy buys UK paper for £1". BBC News. 21 January 2009. Retrieved 2 July 2013.
  17. "How Elite Daily's 20-something founders sold their startup to Daily Mail for ~ $50 Million in cash". Business Insider. Retrieved 5 March 2015.
  18. "Bustle acquires Elite Daily from Daily Mail and rebrands as Bustle Digital Group". 17 April 2017. Retrieved 15 June 2017.
  19. "Thomas Jacob on Mail Today's launch into India's booming newspaper market". Archived from the original on 21 February 2012.
  20. "Dubai news and what to do in Dubai". 7DAYS Dubai. 17 December 2013. Retrieved 29 April 2019.
  21. "Hugh Grant accepts libel damages". BBC News. 27 April 2007. Retrieved 2 July 2013.
  22. Tryhorn, Chris (27 April 2007). "Associated pays Grant damages". The Guardian. London. Retrieved 2 July 2013.
  23. Sweney, Mark (8 May 2007). "Associated Newspapers to pay libel damages to BBC producer". The Independent.
  24. "Newspaper bosses are left smarting after libel action". Independent.ie.
  25. Foster, Max; Kent, Lauren; Lewis, Aimee. "Prince Harry and Meghan sue UK tabloid". CNN. Retrieved 1 October 2019.
  26. Kindelan, Katie (1 October 2019). "Prince Harry says Meghan is 'falling victim to the same powerful forces' as Diana". ABC News. Retrieved 1 October 2019.
  27. "Press Release - Mail and MailOnline apologise and pay £120,000 in damages to Interpal Trustees over false terror and extremism allegations" (PDF). Carter Ruck. Retrieved 7 October 2022.
  28. "Mail publisher pays damages to charity over Gaza 'hate festival' reports". Press Gazette. 14 June 2019. Retrieved 7 October 2022.
  29. Weaver, Matthew (24 February 2022). "Prince Harry launches libel action against Mail on Sunday". the Guardian.
  30. Haroon, Siddique (8 July 2022). "Prince Harry's libel claim against Mail on Sunday boosted by high court ruling". the Guardian.
  31. "Press release: Various Claimants vs. Associated Newspapers Limited". Hamlins LLP London. 6 October 2022.
  32. Sandford, Daniel (6 October 2022). "Elton John and Prince Harry sue Daily Mail publisher over 'privacy breach'". BBC News.
  33. Kingsley, Thomas (6 October 2022). "Group including Prince Harry launch legal action against Daily Mail publishers". The Independent.
This article is issued from Wikipedia. The text is licensed under Creative Commons - Attribution - Sharealike. Additional terms may apply for the media files.